Sanataiteen valmentavat opinnot: 4–6-vuotiaat

Tavoitteet:

  • leikkii ja kuvittelee
  • rohkaistuu vuorovaikutukseen: kuuntelee, kertoo ja lukee
  • keksii omia seikkailuja ja sankarihahmoja sekä harjaantuu kertomuksen suunnitteluun.

Sisällöt:

  • omien satuolentojen luominen
  • kertomuksen keskeisistä käsitteistä: henkilöt

Aivan pienten lasten kanssa voidaan luoda erilaisia henkilöhahmoja sekä heidän tarinoitaan. Tällöin lähdetään liikkeelle lapsen omasta kokemusmaailmasta. Henkilöhahmoja rakennetaan tuttujen tarinoiden kautta. Lastenkirjallisuudessa on paljon laadukkaita lastenkirjoja, joita lukiessa voi pysähtyä keskustelemaan tarinan henkilöistä. Tutuista henkilöhahmoista onkin helppo keskustelujen jälkeen siirtyä tuntemattomiin hahmoihin. Keskustelun lisäksi henkilöhahmoja käsitellään leikkien, liikkuen, piirtäen, askarrellen, esittäen sekä muulla lapsen luontaisella toiminnalla.

Kirjoja, joissa erityyppisiä pää- ja sivuhenkilöitä:

Kaarina Helakisa ja Heli Hieta (kuv.): Prinsessan siivet. Otava 1999
Tapani Bagge ja Salla Savolainen (kuv.): Tahvo ja Bella pyörremyrskyssä. Tammi 2009
Mikaela Sundström, Linda Bondestam (kuv.): Linnea ja äiti enkeli. Tammi 2003
Maurice Sendak: Hassut, hurjat hirviöt. 1963

Harjoituksia:

1. Mikä hahmo sinua miellytti eniten? Miksi? Kuvaile henkilöä.

  • Oliko tarinassa joku henkilö, josta et pitänyt? Miksi? Kuvaile henkilöä.
  • Mistä asioista henkilö näyttää pitävän? Mistä se ilmenee?
  • Kokeillaan, miten henkilöhahmo liikkuu.

2. Tehdään henkilökuva kyseisistä henkilöistä yhdessä, ohjaaja kirjoittaa lapsen kuvauksen mukaan. Lapset piirtävät henkilön. Harjoitus toimii myös vanhempien lasten kanssa.

HENKILÖKUVA:
Nimi:
Ikä:
Missä asuu:
Mitä syö:
Mitä inhoaa:
Mistä tykkää:
Mitä tekee päivisin? Öisin?

Kirjallisuus:

Marja-Leena Mäkelä (toim.): Sanaista taidetta. BTJ-avain 2005
Mervi Koski: Taskut täynnä tarinoita. Cultura OY 1994

Palautekeskustelu:

  • Miksi valitsit tämän henkilön?
  • Onko henkilössä jotain samaa/erilaista kuin sinussa itsessäsi, mitä haluaisit kysyä henkilöltä?
  • Vertailkaa jonkun toisen kanssa piirustuksia ja käsityksiänne henkilöstä, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä.