Toimintavinkkejä

Huomioi lapsen yksilöllisyys. Anna lapsen osallistua toimintaan omalla persoonallisella tavallaan, mutta kannusta myös ottamaan askel uuteen, vieraampaan suuntaan. Tarjoa ujolle lapselle kontaktimahdollisuuksia ja kehu arkaa ja herkkää lasta pienestäkin rohkeuden murusesta. Auta vilkasta lasta hillitsemään impulssejaan ja ohjaa itsevarmaa lasta ottamaan toisetkin huomioon. Auta voitontahtoista lasta näkemään häviössäkin jotain hyvää. Nosta yksilöitä esiin ja suuntaa koko ryhmän myönteinen huomio heihin, kun he ovat voittaneet itsensä itselleen epätyypillisissä tilanteissa. Huomioi lapsi henkilökohtaisesti silmiin katsoen, kevyesti koskettaen ja positiivisen tapahtuman todeten.

Luo ryhmälle turvalliset ja selkeät säännöt. Kerro, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ja mitä tapahtuu, jos sääntöjä rikkoo. Pysy asettamissasi säännöissä. Yksittäinen lapsi ei saa terrorisoida liikuntatuntia käyttäytymällä huonosti. Jos lapsi häiritsee, ota hänet lähellesi, pidä kiinni olkapäistä, katso silmiin ja sano lapselle, miten hänen on vastedes käyttäydyttävä, jos hän tahtoo osallistua liikuntatunnille. Jos lapsi on kovin energinen, anna hänelle harkiten oma yksityistehtävä, joka auttaa kuluttamaan ylimääräistä energiaa ja helpottaa keskittymistä. Jos lapsi edelleen jatkaa häiritsemistä, keskeytä koko ryhmän toiminta ja sano, että ”nyt vilkuttaa punaista”. Kertaa säännöt ja muistuta, että olet jo kaksi kertaa varoittanut lasta ja jos hän edelleen jatkaa häiritsemistä, hän joutuu poistumaan pelistä. Mikäli lapsi ei enää jatka häiritsemistä, kehu häntä kaikkien kuullen hetken kuluttua. Jos taas häirintä jatkuu, poista lapsi sivuun seuraamaan tai pukuhuoneeseen. Keskustele tapahtuneesta lapsen kanssa liikuntatunnin jälkeen. Ole reilu ja turvallinen aikuinen.

Yllätä ryhmä, inspiroi ja jaa roolit uudestaan. Jos ryhmällä on tylsää eikä mikään huvita, kehota lapsia valittamaan kurjuuttaan ringissä ääneen muutaman minuutin ajan. Nosta eri lapsia luottamusrooliin, myös vähemmän taitavia ja ujoja. Vaikka he kieltäytyisivätkin tulemasta malliksi, jo kutsulla on merkitys lapselle. Anna lasten välillä opettaa sinua tai tehdä sovitusti jotain vähän sopimatonta.

Käytä mielikuvaharjoituksia. Kehota lapsia sulkemaan silmät ja luo rentoutunut tunnelma. Käy opeteltava asia läpi puhuen se hitaasti vaihe vaiheelta. Pyydä lasta katselemaan itseään kuin elokuvassa tekemässä onnistunutta suoritusta. Päätä mielikuvaharjoitus siihen, että lapsi kehuu itseään kiitokseksi onnistumisestaan harjoituksissa.

Kiinnitä erityistä huomiota tilanteisiin, jotka sujuvat hyvin. Kerro lapsille, että olet tyytyväinen, että yhteistyö sujui ja että heitä oli mukava opettaa. Voit luetella asioita, joita olisi voinut tapahtua mutta ei iloksesi tapahtunutkaan, tyyliin ”Pelkäsin, että kukaan teistä ei kuuntele ja joku vaan sooloilee omiaan tai että nämä pelin säännöt ovat liian hankalat, mutta mitään tämmöistä ei tapahtunut, kaikki sujui hienosti!” Jätä merkitykseltään pienet, yhteistyötä vaikeuttavat tilanteet kokonaan huomiotta, ellei niihin liity kiusaamista tai turvallisuusriskiä.