Mopon virittäminen

Korkein oikeus 2003:42

A oli hankkinut 14-vuotiaan poikansa käytettäväksi mopon, jonka kuljettamista tämä sai harjoitella pihapiirissä, muttei lähteä sillä yleiselle tielle. Poika oli kiellosta huolimatta kaksi kertaa kuljettanut mopoa yleisellä tiellä. Kun A ei ollut tämänkään jälkeen ryhtynyt varotoimiin valvonnan tehostamiseksi ja mopon kiellonvastaisen käytön uusiutumisen estämiseksi, hänen katsottiin tahallaan luovuttaneen mopon alaikäisen kuljetettavaksi.

  • Mopon luovuttaminen alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi
    SAKKO: 6 kpl päiväsakkoa x euro

Mopon virittäminen

  • Moottoripyörä, jos moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm³:n.
  • Rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. —> Kevyt moottoripyörä!
  • Kortitta ajo, sakko: 14-40 kpl päiväsakkoja. Korotus 4 päiväsakkoa/kerta/vuosi. 6 päiväsakkoa tai useampi kerta/vuosi —> rikosilmoitus
  • Ei muutoskatsastettu käyttäminen liikenteessä, sakko: 4-12 kpl ps ajoneuvon haltija, rikesakko: 20€ ajoneuvon kuljettaja
  • Virittäminen, sakko: 4-12 kpl ps tai rikesakko: 20€ 

Muutoskustannukset takaisin mopoksi

  • Autovero arvonlisäveroineen 277 euroa.
  • Sakot 100€ (ajo-oikeudetta ajo, muutoskatsastamattoman ajoneuvon kuljettaminen).
  • Korotettu liikennevakuutusmaksu (jopa seitsemänkertainen).
  • Mahdollinen luottotietojen menetys jos veroa ei maksa.
  • Ajokortin saaminen saattaa lykkääntyä vuodella.
  • Katsastus 50 euroa.

Internetin ostoskorista

” virityspaketteja ”” Optio ”
vakio mopo + suutin ~ 55 km/h
isompi alkukäyrä + suutin ~ 60-65 km/h
iso alkukäyrä + suutin + 54 hampainen takaratas~ 70-75 km/h
tehoputki + suutin~ 80 km/h
tehoputki + suutin + välitys: etu 12 ja taka 54 hampainen ~ 80-85 km/h
tehoputki + suutin + välitys: etu 14 ja taka 54 hampainen~ 85-90 km/h

Vanhempien tulee tunnistaa sallittu ”tuunaaminen” kielletystä virittämisestä, mikäli mopoa käytetään yleisessä liikenteessä. Epäilyjen pitäisi herätä jos mopon; pakoputkea, polttoaineen suutinta, voimansiirronrattaita muutetaan.

Mopopoika loukkaantui Laihialla

Vuonna 1990 syntynyt mopopoika loukkaantui törmäyksessä henkilöauton kanssa Laihian keskustassa keskiviikkona. Poliisin mukaan poika ajoi koulukeskuksen pihasta Länsitielle, suoraan auton eteen. Mopoilijan kypärä ei ollut kunnolla kiinni, joten se lensi törmäyksessä pois pojan päästä. Poika iski päänsä auton tuulilasiin ja pudottuaan tien pientareelle hän loukkasi myös polvensa. Uhri vietiin ambulanssilla hoidettavaksi Vaasan keskussairaalaan.

(Lähde: Helsingin Sanomat / STT, torstai 24.8.2006)

Kysymyksiä

  1. Oletko vastuussa matkustajan turvallisuudesta?
  2. Annatko humalaisen tai ajokortittoman kaverisi kokeilla
    mopoasi?
  3. Miksi kypärän hihna pitää olla kunnolla kiinnitetty?
  4. Milloin mopolla voi ajaa kevytliikenneväylällä?
  5. Voiko ”sallittu mopoille” kevytliikenneväylällä jalankulkija ja pyöräilijä ennakoida, että mopoilija ajaa viritetyllä laitteellaan 80 km/h?
  6. Miten nopeuden lisäys vaikuttaa jarrutusmatkan pituuteen?
  7. Miten vanhempana valvot lapsesi mahdollista mopon virittämistä?
  8. Onko viritetyllä mopolla suurempi todennäköisyys joutua vakavaan onnettomuuteen?
  9. Miksi mopoilijan pitää noudattaa liikennesääntöjä?
  10. Syyllistyykö päihtynyt mopoilija rattijuopumukseen?
Teksti ja kuvat: Rikospoliisien Eläkejärjestö r.y.