Animaattori

Animaattori Eetu Martola

1. Teen työkseni tietokonegrafiikkaa. Suurimmaksi osaksi animaatiota TV-mainoksiin ja -ohjelmiin, mutta myös lehtiin, Internettiin, mobiililaitteisiin ja peleihin. Koulutukseltani olen keskenjäänyt fyysikko. Olin jo pidempään harrastanut grafiikan tekoa kotitietokoneellani, ja opiskelut jäivät huomatessani pystyväni elättämään itseni graafikkona.

2. Teknologia on erittäin tärkeä tekijä työssäni. Käytännössä animaation kaikki työvaiheet tehdään tietokoneella, jotkut työvaiheet ovat lähinnä taiteellista työtä, jossa tietokone on vain työväline, mutta osa vaiheista on erittäinkin teknisiä. Laitteistona  käytetään nykyään lähinnä ainoastaan normaaleja kaupan hyllyltä löytyviä tietokoneita (mitä enemmän sen parempi, tässäkin huoneessa koneita pörrää viitisentoista), ohjelmistot taasen ovat erikoistuneempaa tavaraa. Erikoisempaakin laitteistoa joistakin animaatiofirmoista löytyy, esimerkiksi "motion capture" -välineistö, jolla siirretään näyttelijän nivelien liikeradat tietokoneelle, sekä erityyppiset 3d-skannerit, joilla tallennetaan esineiden muodot.

3. Puhtaasti tietokonegrafiikkaahan ei ole ollut ennen tietokoneita, mutta animaatiota on toki tehty kauan ihan perinteisillä välineillä, piirretty kuva kuvalta tussilla muovikalvoille. Tämäntyyppisen animaation tekeminen on pysynyt melkolailla samanlaisena, tussien tilalla vain on piirtopöytä ja kalvojen tilalla tietokoneen näyttö. Nykyään vallalla oleva 3d-animaatio taasen on kokonaan uusi ala. Alkuvaiheessa 3d-animaatiota tehtiin tarkoitukseen tehdyillä (hyvinkin kalliilla) erikoistietokoneilla, mutta vuosituhannen vaihteen tienoilla tapahtui selkeä siirtyminen "tavallisiin" (halpoihin) tietokoneisiin.

4. Teknologia on ylipäänsä mahdollistanut koko 3d-animaation tekemisen, joten tottakai sen vaikutukset ovat lähinnä myönteiset. Kielteisenä puolena voisi mainita ajoittaisen liiallisen huomion keskittymisen teknologiaan, vaikka lopputuloksen kannalta tärkeintä on yhä artistinen näkemys, silmä ja taidot.