Oulun lääni: Oulu 1.3.2005

1) Aihekokonaisuuksien toteuttaminen käytännössä

-teema- ja toimintapäivät
-toimiminen Unicef-kouluna
-kummikoulutoiminta
-taksvärkkiin osallistumattomat työpajoihin
-yhteistyö eri (koulun ulkopuolisten) tahojen kanssa
-nuorisovaltuustot ja -parlamentit
-koulun ulkopuolelta tulevat yhteistyöprojektit, esim. parlamenttikerhot ja nuorten parlamentti, Euroscola,  EU-projektit

2) Koulun toimintakulttuuri

Miten saada opettajat haluamaan oppilaskunnan toiminnan ohjaajiksi?
-”uudet tuulet” puhaltamaan opettajainhuoneessa
-oppilaiden kuulemisen järjestäminen ja toteuttaminen käytännössä
-keskustelu ja asioiden koonti luokissa
-vanhempaintoimikuntien aktivointi

3) Otteita oppilaskuntatoiminnasta

Oulaisten yläaste
-kioski
-karnevaalit
-olympialaiset
-ystävänpäiväsävis, halauskilpailu
-väripäivä
-”ope-leffa”
-taksvärkki
-nälkäpäivä

Merikadun koulu, Raahe
-joulujuhla
-ystävänpäiväkonsertit, halauskilpailu
-7.luokkalaisten tervetulojuhla
-hankipalloturnaus
-laskettelureissu
-vappugaala
-lehtien tilaaminen

Oulunsalon yläaste
-munkinmyyntivälitunti kerran viikossa
-kahviautomaatti
-koulukuvauksen järjestäminen
-keväällä 2005 luokkien välinen käytöskilpailu
-käytäville on hankittu sohvia

4) Ideoita oppilaskunnan toimintaan

-oppilaiden ideat tuntien pitämiseen ja sisältöön
-aamunavausten suunnittelu ja pitäminen
-oppilaskuntien edustajien yhteisiä tapaamisia
-ammattikoulun ja lukion yhteistyö
-ohjaavan opettajan roolin selkeyttäminen
-”palkkio” oppilaskuntatyöstä: todistus, kurssi, opintoviikko, stipendi
-erilaisten työryhmien perustaminen
-teemapäivien järjestäminen
-oppilaskunta näkyväksi! - tiedonkulku: ilmoitustaulut, nettisivut, aamunavaukset, hallituspäivä

Materiaalit on koottu Kansalaiskasvatuksen teemavuoden 2005 yhteydessä