Ilmoitukset erilleen uutisista

Klikkaa kuva isommaksi, niin näet koko ilmoituksen.

Kuten mielipiteellinen aineisto on lehdissä selkeästi erotettava puolueettomasta uutisoinnista, on myös toimituksellinen aineisto pidettävä erossa ilmoitusaineistoista. Toimittaja ei saa jutuissaan syyttä mainostaa jotain tiettyä yritystä tai tuotetta ja mikäli jostain asiasta halutaan esimerkiksi kysyä kauppiaiden mielipidettä, pitää pyrkiä tasapuolisuuteen. Tämä ei tarkoita, etteikö uutinen voisi koskea myös tiettyä yksittäistä yritystä tai tuotetta, silloin kun siihen on aihetta.

Koska tutkimusten mukaan ihmiset kokevat uutiset luotettaviksi, hyödyntävät mainostajat joskus tätä mielikuvaa ja laativat ilmoituksen uutismaiseksi. Tällöin lehden tehtävä on varmistaa, että lukijat tietävät, että kyseessä on ilmoitus. Näin tehtiin esimerkiksi Helsingin Sanomissa 1.9.2003. Koska etusivun ilmoitus näyttää äkkiseltään katsottuna uutissivulta, on ilmoituksen yhteyteen lisätty sana ilmoitus.

Tehtäviä

  • Erottuvatko mielipiteellinen aineisto ja puolueeton uutisointi toisistaan mielestänne riittävän selkeästi eri joukkoviestimissä?
  • Entä ilmoitusaineisto ja toimituksellinen aineisto?
  • Etsikää lehdistä esimerkkitapauksia ja keskustelkaa niistä.
Katri Hämäläinen