Kuka seisoo blondin takana?

 

Nainen nallekarhu sylissä. Kuvituskuva. © Creasource/SKOY.

Francisco de Goya: Alaston Maja, n. 1800. Prado, Madrid. Kuvataide kautta aikojen. Camillo Semenzato, 1998. Otava, Helsinki.

 

Vertaile yllä olevia kuvitus- ja taidekuvia keskenään.

  • Pohdi, minkälainen yhteys on kuvan mallin ja katsojan välillä?
  • Mieti, minkälaisia mielikuvia ja odotuksia kuvat herättävät?
  • Vertaile kuvista löytyviä eroja ja yhtäläisyyksiä.

Mainonnan perustehtävä on saada kuluttaja kiinnittämään huomio mainostettavaan hyödykkeeseen, herättää mielenkiinto kohteeseen ja lopulta saada kuluttaja toimimaan eli ostamaan kyseessä oleva hyödyke. Mainos pyrkii tekemään tuotteen tärkeäksi siten, että se ratkaisee jonkin ongelman, poistaa perusahdistuksen tai tekee käyttäjänsä rakastettaviksi.

Mainonta on hyvin nopeatempoista, ja sen tehtävänä on välittää viestiään mahdollisimman tehokkaasti. Mainoskuvan sisältö luetaan parissa sekunnissa sekä tietoisella että tiedostamattomalla tasolla. Tämä tapahtuu nopean kohteen tunnistamisen avulla, mikä tapahtuu usein niin nopeasti, että katsoja ei edes ehdi analysoida vastaanottamaansa viestin sisältöä, saatikka arvottamaan sitä.

Stereotypioiden yksi tehtävä onkin rajoittaa tulkintojen määrää sekä luoda kuviin luonnollisuutta. Näin varmistetaan, että mainostettavasta tuotteesta välitetty viesti menee perille mahdollisimman tehokkaasti ja muuttumattomana.

Minna Eskola ja Kanerva Vainio