Mainosten perhe-elämää lukiolaisten silmin

 

Länsimainen ihanneperhe viettämässä joulua. Taustalla on koristeltu kuusi, jonka joulunpunainen ja -vihreä toistuvat etualan matossa ja puuautossa. Kuvituskuva. © Darama / Corbis / SKOY.
Pyhä perhe. Michelangelo, n. 1504. Uffizi, Firenze. Kuvataide kautta aikojen. Camillo Semenzato. 1988. Otava, Helsinki.
  • Vertaile yllä olevia kuvia keskenään.
  • Pohdi, mistä löytyvät esikuvat mainosten perheille. Etsi lisää esimerkkejä.

Vahvimmillaan perinteinen mediamaailma on esittäessään länsimaisen valkoisen ydinperheen ideologiaa.

Miksi harvat mainosperheet ovat yhden vanhemman yksinhuoltajaperheitä tai kahden samaa sukupuolta olevan vanhemman perheitä? Entä missä ovat lapsettomat nelikymppiset? Perusperheistä ei löydy myöskään maahanmuuttajia tai muita vähemmistöjä. Kenen perhe-elämää me oikeastaan tavoittelemme?

Ohessa opiskelijoiden huomioita median perheistä:

”Mainosperheen ja todellisen elämän eroja on, että todellisuudessa vaikeuksia ja epäkohtia on joka puolella koko ajan, kaikkea emme vain tiedosta tai huomioi. Emme myöskään todellisuudessa ole meikit päällä koko ajan, eikä koti ole aina siisti. Elämästä syntyy sotkuja. Mainosperheet eivät koskaan riitele, mutta eikö riidat ole joskus hyväksi? Mainosperhe näyttää noudattavan hyvän elämän normeja, mutta mitkä ne normit ovat ja kuka ne on luonut? Onko hyvää elämää kenties kitkattomat välit perheensä jäseniin, aina siisti elinympäristö, normaalius (pystyykö normaaliutta määrittämään muuten kuin yksilöllisesti?) ja aina täydellinen ulkonäkö? Jokainen itse sen päättää, mutta nämä normit ovat muodostuneet yleiseksi. Mainosperheiden täydellisyys liu´uttaa ihmiset arjestaan unelmiin ja mieltävät mainostettavan tuotteen paremmin tarpeelliseksi päästäkseen unelmiinsa, paikkaan, missä mainosperhe on.”
Vilma Lindell

”Mies on asetettu perheen päänä muiden yläpuolelle. Nainen on ikään kuin alemmalla tasolla häneen verrattuna, ja lapset, vaikkakin samalla lauteella kuin mies, istuvat kyyryssä miehen istuessa selkä suorana reteässä asennossa.”
Jani Niinivirta

”Äiti on kaunis hyvävartaloinen. Lapset ovat suloisia, söpöjä ja hellyttäviä.”
Antti Hirvi

Tutki mainosperheiden visuaalista maailmaa kuvien avulla.

  • Millaisessa ympäristössä perheet esitetään?
  • Miten perheenjäsenet on vaatetettu?
  • Mitä lavastuksen eri esineet mielestäsi symboloivat ?
  • Mitä näissä kuvissa ei näy?
  • Tutkikaa oppilaiden omia perhekuvia ja vertailkaa niitä mainoskuviin. Mitä yhtäläisyyksiä ja mitä eroja niissä huomaatte?
Minna Eskola ja Kanerva Vainio