Median valta

Mediamaanantai aukeni maaliskuun 1. päivänä 2004 kertomuksilla siitä, miten Suomi siirtyi uuden alkoholiverotuksen aikaan. Kansalaiset olivat saaneet lukea ja kuulla asiasta jo edellisen vuoden puolella, jolloin eduskunnassa keskusteltiin vilkkaasti veroalen vaikutuksista hintoihin ja sitä kautta  alkoholinkulutukseen. Uudella lailla pyritään hillitsemään erityisesti Viroon suuntautuvia alkoholinhankintamatkoja.

Median otsikot tuovat julki avoimesti tai peitellysti kukin eri näkökulman suomalaisille rakkaaseen aiheeseen, alkoholiin. Sananvalinnoilla, kuvilla ja lauserakenteilla ne ottavat kantaa tapahtuneeseen ja samalla ohjaavat median vastaanottajankin mielipiteitä.

Iltalehti
"Kyllä tämä ralli koko viikon kestää"
Sadat rekat rahtasivat läpi yön janoiselle Suomelle juomia
Tulkinta: synnytetään mielikuva historiallisesta suurtapahtumasta, jonka päämääränä on sammuttaa suomalaisten jano; ehdottoman positiivinen näkemys sekä päätöksestä että "tapahtuman" toteuttamisesta - ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua.

Aamulehti
Kuljettajat lastasivat kaljavuoria kansalle
Tulkinta: otsikon näkökulma näyttää pelkästään logistiselta, mutta jokaisen otsikon toimijaksi on asetettu tavallinen ihminen ja kunnon (raitis?) työntekijä, jonka mielipiteillä argumentoidaan; puhutaan kansan suulla.
Juomaralli: Trukinkuljettaja piti älyttömänä ruuhkatyön aiheuttamista
Tulkinta: otsikko ottaa  suoraan negatiivisen asenteen tapahtumaan: koko ruljanssi on tarpeeton.
Sisäsivulla: Janojuomaa lähti yön selkään kuin vuonna 1969
Olutralli: Panimomiehen mielestä vasta 70 prosentin veronalennus olisi tehonnut oluen yksityistuontiin
Tulkinta: otsikko sisältää pessimistisen kannanoton suomalaiseen juomakulttuuriin: janojuoma, olisi.

Helsingin Sanomat
Halpa olut ja viina vyöryi kauppoihin ja ravintoloihin
Tulkinta: otsikossa otetaan positiivinen asenne tapahtuneeseen: hinnanalennusta pidetään ilahduttavana; ensin mainitaan mieto olut, sitten väkevä viina - näin otetaan kantaa käytyyn keskusteluun siitä, mihin hinnanalennus olisi pitänyt kohdistaa.
Panimon työntekijät taputtivat, kun lastaus pääsi käyntiin
Tulkinta: riemu yltyy, itse asiassa hurrataan  päätökselle.
Sisäsivulla: Ensi erät halventuneita juomia ehtivät kauppoihin jo aamuksi
Tulkinta: hinta otetaan tyytyväisenä uudelleen esiin; suomalaisten juomahalua pidetään valtavana: ehtivät (onneksi); kolmiportainen esimerkkiaineisto vahvistaa, millainen jano suomalaisilla on.
Osa myymälöistä ei saa juomatäydennystä vielä tänään
Hämeentieltä loppui olut sunnuntaina jo alkuiltapäivästä
Pilsneriä olisi ollut ja siiderikaapissa jonkin verran alkoholijuomiakin

Turun Sanomat
Olutta ajetaan kauppoihin kuin juhannusviikolla
Tulkinta: yhdessäkään otsikossa ei mainita tekijää, jolloin saadaan aikaan vaikutelma siitä, että näin on käynyt oikeastaan kenenkään tahtomatta; sävy on hienokseltaan paheksuva (juhannusviikollahan kansa juo liikaa!).
Sisäsivulla: Miljoonien litrojen olutralli täyttää kauppojen hyllyjä
Tulkinta: miljoona litraa on tosi paljon. 
Viinojen hinnoista hävisi kolmannes
Tulkinta: viina on viisasten juoma.

Huumori on tehokas asennemuokkaaja. Sen avulla kritiikillekin voi nauraa, mutta silti se vaikuttaa.

Hufvudstadsbladet
En snaps på maten
Tulkinta: viitataan kevyesti suomenruotsalaisten ja muiden suomalaisten erilaiseen alkoholikulttuuriin.
Kaffe o brännvin väcker känslor
Tulkinta: rinnastus antaa ymmärtää, että koko asian ei pitäisi herättää kovin voimakkaita tunteita.

Uutispäivä Demari
Viinarallia rajoitetaan pakollisella ilmoituksella
Pääkirjoitus: Viinan hinta laski, haittojen kasvua pelätään
Tulkinta: näkökulma sosiaalinen ja terveydellinen; passiivin käyttö antaa vaikutelman virallisten tahojen toimimisesta taustalla.

Hämeen Sanomat
Olutrekat valloittivat Suomen tiet viime yönä
Tulkinta: on tapahtunut jotain kaikkien tahtomatta, olutrekat ottaneet vallan.

Maaseudun Tulevaisuus
Ei minkäänlaista mainintaa

Ilta-Sanomat
Kerava 00.06 Näin alkoi viinaralli!
Tulkinta: reaaliaikaisuuden korostaminen antaa kuvan enemmän mediasta itsestään kuin tapahtumasta.

Yleisradio, TV 1:n uutiset klo 20.30
Alkoholijuomien hinnanalennus ei aiheuttanut ryntäystä myymälöihin
Tulkinta: uutisen otsikointi ikään kuin jatkaa keskustelua jo tutusta aiheesta; sävy voitonriemuinen, hinnanalennusten vastustajien argumentit osoittautuivat heikoiksi. 

Tehtäviä: Otsikot auki

  • Millainen perusasenne käsiteltävää asiaa/henkilöitä kohtaan otsikosta näkyy?
  • Ketkä ovat otsikoiden aktiivisia toimijoita, ts. kenen/keiden kannalta asia katsellaan?
  • Miten otsikko liikkuu ajassa: ottaa kanta menneeseen, nykyisyyteen, tulevaisuuteen?
  • Värittääkö otsikko tapahtumaa suurentelulla, vähättelelyllä, huumorilla, pelottelulla?
  • Onko kannanotto suoraa vai epäsuoraa?
  • Mistä kielellisistä valinnoista kannanotto näkyy?
Kaija Parko